onsdag den 17. juli 2013

6 måneders fængsel

I dag faldt dommen over Karema i Retten i Roskilde. Medierne har hver dag fulgt sagen med stor interesse. Ekstra Bladet, Se og Hør og BT sad ved pressebordet. Ud over dommerne og anklageren så var der et forbavsende lavt antal tilhørere: Karemas nære veninde og støtte Helene Emborg, Jørn Moos, Politiets chef der stod for efterforskningen af Blekingegadebandens aktiviteter og undertegnede. Advokat Peter Hjørne repræsenterede Karema. Efter min vurdering er sagen så bredspektret at en beskrivelse ikke hører hjemme på denne blog, men kort fortalt har Karema skjult sit barn og dermed overskredet nogle strafferetlige grænser. Uanset baggrundene for Karemas handlinger valgte Retten at kvittere handlingerne ud fra det forelagte materiale med 6 måneders fængsel. 3 ubetingede og 3 betingede. De tre ubetingede måneders fængsel blev modregnet i den tid Karema sad varetægtsfængslet.

Inden for 14 dage vil det blive besluttet om dommen skal ankes.

For mit vedkommende finder jeg denne sag særdeles interessant fordi den efter min mening i praksis kan ramme enhver, der føler at Politi og Retsvæsen ikke er "tilgængeligt" og at man derfor føler sig nødsaget til at tage sagen i egen hånd.

Efter min bedste overbevisning er der stor forskel på hvad forældre kan opfatte som nødvendigt og hvad Retten betragter som handlinger foretaget  under beskyttelse af en nødværgeparagraf.

Heidi Svanborg Sagen var den første sag jeg fik kendskab til hvor en borger går ind og vil beskytte børn i god tro og med loven i hånden og ender med at komme i klemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar